Poslednjih godina se, uz vrhunski kvalitet hrane, pića i osoblja u nekom restoranu, gotovo podjednako vodi računa i o tome u kakvom će gosti enterijeru boraviti. Ugostitelji kao da se utrkuju čiji će ambijent biti lepši, prijatniji, ušuškaniji… prosto, drugačiji.
Poklanjanje pažnje autentičnosti i jedinstvenosti nekog prosotra, svakako je pun pogodak, jer priznaćete, lepše je piti kafu i ručati u prosotru koji, pored prijatnosti, odiše i unikatnošću, bilo da pričamo o retro, industrial, modern, mediteran, etno ili nekom drugačijem stilu i enterijeru restorana.
IZABERITE DEO TEME ZA ČITANJE
Najbolji svetski dizajn enterijera
Mnogi od najboljih svetskih dizajnera i arhitekata, u poslednje vreme sve više se okreću dizajnu enterijera komercijalnih prostora, među kojima primat svakako zauzimaju restorani. Rezultati koje dobijamo nas zadivljuju, jer ta mesta obično postaju najbolja u svetu gastronomije i dizajna.
Slike restorana koje su kreirali neki od najboljih dizajnera enterijera svakoga će ostaviti bez reči. Neki od najboljih na planeti, po mišljenju stručnjaka, svakako su “Nobu Berkeley ST” (London), inspirisan prirodnim oblinama i siluetama japanskih šuma. Enterijer ovog restorana je zakrivljenih linija i obrazaca odvojenih grančica u njima, čime je stvorena organska estetika.
Dizajner restorana “La Terraza Del Casino” (Madrid) istraživao je ravnotežu estetske veze prošlosti i budućnosti, pa projekat predstavlja nove elemente nameštaja, različite ručno izrađene detalje i večitu potragu za onim posebnim što spaja umetnost i dizajn.
“Chefs Club” (Njujork) je Food&Vine restoran fantastičnog pozorišnog ambijenta, dok su na unutrašnjost restorana “Lady Bund” (Šangaj) uticali azijski i evropski elementi. To je prostor sa snažnim identitetom, živahan i udoban tokom dana, intiman i otmen salon tokom noći.
Inspirisan bogatom istorijom vinarstva, “La Cava” je ekskluzivan vinski podrum uživo, u kome iskusni somelieri predstavljaju paletu vina koju testiraju. Zidovi restorana su prekriveni policama na kojima se neguje 1.500 etiketa vrhunskih vina, što ovaj restoran svakako stavlja na listu obaveznih mesta koja morate makar videti ukoliko se nađete u Ujedinjenim Arapskim Emiratima.
Najlepši dizajn enterijera beogradskih restorana
Poslednjih godina je sve teže napraviti listu najlepših dizajn enterijera beogradskih restorana, jer se granice u dizajnu pomeraju iz godine u godinu. Što je odlično, jer za rezultat ima činjenicu da se sve više restorana u srpskoj prestonici, u kojoj vlada “ljuta” konkurencija, može pohvaliti vrhunskim dizajnom enterijera.
Ipak, možemo izdvojiti neke koji svojim originalnim enterijerima uspevaju da zadovolje zahtevnu beogradsku publiku, a koje i gosti iz regiona ocenjuju kao fantastična mesta koja ne smete zaobići.
“Besna Mačka Deli Bistro”
– je mesto u kome ćete se osetiti kao Alisa u zemlji čuda. Zovu je i “glavna mačka u kraju”, a ne čudi jer se smestila u centar Beograda i prosto mami gomilom šarenih detalja i eksplozijom boja i dezena: crvena, zelena, žuta, crno-bele pruge, palme i flamingosi, kitnjasti abažuri, baštensko cveće?! Sve može kad vrhunski dizajner to uklopi baš onako kako treba.
Nešto mirnija varijanta, u kombinaciji prirodnih materijala sa pastelnim tonovima čeka Vas u lokalu:
“Just a Maestro”
Staklo, oniks i bojeni kamen iz Italije su, uz savršene gastro zalogaje, ovaj kutak u Beogradu pretvorili u, kako to gosti kažu “jedvačekanje”, pa ćete mu se uvek rado vraćati.
Mesto višestruke namene, jedno od onih u kojima Vam nije neprijatno da sedite sami, je i:
Kafe Kozmetičar
U kafeu se susreće nekoliko stilova. U njemu možete da se zavalite u retro fotelje, pored kojih su lampe zanimljivih oblika, zatim “soba iza zavese”, u kojoj možete sesti za centralni sto i raditi na svom lap-topu, ili biblioteka, da ne gubite vreme dok nekog čekate. “3 u 1”, pa i više različitih atmosfera napravljeno je u ovom lokalu, zahvaljujući dobrom dizajnu.
A o dizajnu enterijera lokala kod nas i u svetu, pričali smo sa arhitektom Nikolom Simonovićem, koji je dizajnirao beogradski restoran za svadbe “Love House” i u čijim rukama se još mnogo prostora pretvorilo u prava mala dizajnerska “čuda” za uživanje..
Imate li svoje favorite po pitanju dizajna enterijera restorana kod nas i da li su različitih koncepata?
– Da, svakako postoje restorani u Beogradu koji mi se dopadaju i zaista variraju u totalno drugačijim konceptualnim rešenjima. Beograd je i pored svih kriza u ne tako davnoj prošlosti oduvek imao taj suptilan, zavodljiv šarm, koji lebdi nad celim gradom i čini ga posebnim mestom komešanja različitih energija na spoju dveju velikih reka.
Upravo ta osobenost lokacije, buran protok života i naslagani istorijski slojevi će “Beli grad” učiniti ne samo ravnopravnim na polju enterijera u ugostiteljstvu, već očekujem I da uskoro iznedri neka nova imena arhitekture i dizajna na svetskom obzorju.
Čini se da je poslednjih godina enterijer restorana u vrhu liste prioriteta kad je reč o etabliranju jednog restorana. Nije više dovoljno da u nekom prostoru bude samo udobno. Odakle potiču ideje za sve bolji dizajn enterijera?
– Kod ljudi imidž predstavlja spoljni i unutrašnji izgled jedne ličnosti. Isto pravilo važi i u arhitekturi, s tim što su u pitanju projekti. Vidljiv, materijalan deo projekta je spoljni aspekt, odnosno ono što vidimo u prostoru, dok je nematerijalan, naš doživljaj prostora. U tom nevidljivom polju krije se okean ideja i konceptualni potencijal. Ugostiteljski objekti bi morali da imaju neku “podlogu” na kojoj temelje svoju priču i da na tu nit nadovezuju imidž, vizual, logo, ponudu, personal. Arhitekta ili dizajner je u pravo neko ko osmišljava, a zatim artikuliše celu priču i sa pažnjom je navodi do finalizacije.
Ugostitelji se trude da nas najpre dizajnom ostave bez daha. Kakve boje i materijale treba odabrati za enterijer u zavisnosti od pretenzija restorana na određenu ciljnu grupu?
– Današnje vreme je prilično dinamično, površno i lišeno dubljih tumačenja u svim aspektima života, s toga su arhitekte i dizajneri na velikom zadatku kako bi makar na kratko ukrotili nemiran i radoznali duh savremenog korisnika prostora.
Primetno je da se poslednjih godina znatna pažnja poklanja detaljima kao i kvalitetu materijala tako da je u produkcionom smislu, završna obrada prilično dominanta prilikom izrade enterijera. To nam samo govori da su ljudi trenutno više okrenuti „materiji“ i u skladu sa tim teče i celokupni trend. Materijali i boje se biraju u odnosu na karakter ugostiteljskog mesta kao i ciljnu grupu posetilaca tako će, na primer, elegantniji restorani biti bazirani na klasičnijem konceptu, upotrebom kvalitetnih materijala i komfornog nameštaju, dok će kafe-bar u zoni grada za izlaske, pokušati da koketira sa nekom aktuelnom idejom, autentičnim ambijentom i senzacionalističkim efektima. U svemu je potreban balans i dizajneri su uvek na iskušenjima jer u pozadini provejava ona pojava da ljudi više vole da prepoznaju nego upoznaju. Potrebna je opreznost, jer dizajn uvek najpre zastareva kroz svoju najmoderniju komponentu ili izražaj.
Da li i koliko boje u enterijeru mogu da utiču na emociju posetilaca? Da li bi, recimo, restoran sa mediteranskom hranom trebalo da bude u određenim bojama i “ukrašen” detaljima koji nas podsećaju na more?
– Uticaj boja i ambijentalne celine je prilično izražen na psihologiju svih nas. Tome svedoče opšte poznati, strogi kanoni u sakralnoj arhitekturi, ali isto tako i u enterijerima restorana, hotela, spa centara. Neretko se u dizajnu čak i direktno manipuliše sa tim znanjima u cilju plasmana na tržištu i izazivanju određenih navika posetilaca. Tematski ambijenti mogu pozitivno isprovocirati oko posmatrača, ali svakako bi trebalo imati meru sa asocijacijama i pojačivačima doživljaja, jer se lako može preći u banalizam. Stroga pravila sa bojama ne postoje već je bitan njihov međusobni sklad, odnos i kompozicija.
U vremenu kada su investitori vrlo informisani, a ogromne baze enterijerskih projekata lako dostupne, jako je teško iznedriti totalnu autentiku
Koliko je teško ili lako nabaviti željene materijale ili delove nameštaja kod nas?
– Zavisi od materijala i nameštaja. Sve što izlazi iz zone komercijalnog se uglavnom mora čekati minimum 30 dana. Tu komercijalnu zonu formiraju dobavljači na osnovu nekih grubih statistika kupaca. Osmišljavanje specijalno dizajniranog nameštaja i njegova izrada za određeni projekat je veliki izazov za svakog dizajnera jer otvara polje brojnih mogućnosti. Generalno, materijali se neprestano usavršavaju, menjaju i dolaze novi, tako da je potreban i period prihvatanja istih na tržištu.
Nikola Simonović – Arhitekta
Od čega zavisi visini ulaganja u uređenje enterijera?
– Od mnogo toga, ali bih izdvojio nešto možda najvažnije, a to je vizija i spremnost investitora na optimalno ulaganje i saradnju. I potencijal projekta je veoma bitan.
Da li je važnija autentičnost enterijera ili postoje pravila koja se moraju poštovati u smislu funkcionalnosti? Koliko se u Srbiji (Beogradu) vodi računa o tome da enterijer restorana bude prilagođen nameni?
– U vremenu kada su investitori vrlo informisani, kada imate lako dostupne ogromne baze enterijerskih projekata na internetu, jako je teško iznedriti totalnu autentiku, ali mislim da Beograd uspeva da parira na internacionalnom terenu na neki svoj volšeban način.
U Srbiji, pored Beograda i Novog Sada, postoje određene turističke destinacije koje imaju usluge u premijum kvalitetu, ali u širem smislu predstoji još dosta rada na tome. Dizajn kao finalni omotač dolazi preko ’’podkonstrukcije’’ koju čini funkcija odnosno prostorna organizacija objekta. Arhitekta ima zadatak da iz datih uslova izvuče maksimalan potencijal i sve to upakuje u krajnji rezultat – estetsko privlačan projekat. Funkcija i estetika su neraskidivi zahtevi u procesu planiranja enterijera.