Prema zvaničnoj definiciji, hotel je ustanova namenjena pružanju usluga najčešće kratkotrajnog smeštaja, prehrane i zabave svojim gostima, korisnicima usluge, a hotelske zvezdice dodeljene određenom hotelu, svrstavaju ga u određenu kategoriju, prema njegovom kvalitetu.
Svako od nas voli da odsedne u hotelu sa što više zvezdica, jer više zvezdica znači i veći luksuz. Kada planiramo svoje putovanje i biramo hotele u kojima želimo da boravimo, vodimo se pričom da je skuplje kvalitetnije i da hoteli s većim brojem zvezdica pružaju bolji kvalitet i viši nivo usluge. Odavno je prošlo vreme kada su hoteli širom sveta imali najviše pet zvezdica, pa su u toj kategorizaciji dobijali i šest i sedam, jer zadovoljavaju najrigoroznije zahteve.
A da li ste ikada razmišljali o tome, šta zapravo ova obeležja objašnjavaju? Šta znači ako neki objekat ima dve, tri, četiri ili pet zvezdica i kakav je to hotel sa jednom zvezdicom?
IZABERITE DEO TEME ZA ČITANJE
Šta je zapravo hotelska zvezdica?
Kategorija hotela definiše se brojem zvezdica koje označavaju kvalitet usluge koju možete da očekujete. Hoteli se rangiraju od jedne do pet zvezdica, gde jedna zvezdica predstavlja jeftinije, a pet zvezdica luksuzne hotele.
Kako bi privukli što više gostiju, neki hotelijeri se koriste različitim marketinškim trikovima, pa tako u švajcarskom gradu Sevelen postoji hotel sa nula zvezdica – Null Stern Hotel, koji nema grejanje, ni prozore i pruža noćenje u zajedničkim spavaonicama
Razlike u vrednovanju hotelskih zvezdica u različitim državama
Ocenjivanje hotela razlikuje se od zemlje do zemlje. Svaka ima svoje standarde po kojima se hoteli zvanično rangiraju. Ono što je hotel sa četiri ili pet zvezdica u Danskoj, u drugoj državi je to hotel sa tri zvezdice. Da li će hotel imati jednu, dve ili čak pet zvezdica zavisi od standarda koje je postavilo samo ministarstvo te zemlje u kojoj se hotel nalazi.
Da ne biste došli u situaciju da budete razočarani hotelom, potrebno je da se dobro informišete o zemlji koju posećujete i da se upoznate sa kvalitetom usluge koju hoteli pružaju. Hotel mora da odgovori na određene navike putnika, kao što su visoka kultura stanovanja i ishrane i da obezbedi odgovarajući kvalitet usluge. Hoteli sa 5* u Beogradu se, na primer, znatno razlikuju od zapadnih standarda. Takođe, hotel sa pet zvezdica u Grčkoj ne može da se poredi sa nekim hotelom iste kategorije u Švajcarskoj.
Tipovi kategorije hotela prema hotelskim zvezdicama
U zavisnosti od budžeta kojim raspolažete za određeno putovanje, izabraćete i vrstu hotela u kojoj ćete odsesti. Kvalitet hotela određen je brojem zvezdica koji mu je dodeljen, pa tako, idući od najjeftinijeg do najskupljeg i najluksuznijeg, razlikujemo hotele sa 1, 2, 3, 4 i 5 zvezdica. Poslednjih decenija pojavili su se i hoteli ovenčani sa 6 i 7 zvezdica, ali uprkos najvišim standardima koje poseduju i u kojima bogati ljudi zaista uživaju i imaju uslugu ekvivalentnu novcu koji su izdvojili za boravak u njima, ti hoteli zvanično ipak imaju “samo” pet zvezdica.
Evo kratkog opisa svake od zvezdica, pa možete i prema tome da odaberete u koji ćete se hotel smestiti na nekom od Vaših budućih putovanja.
Tourist ili 1 zvezdica
Hoteli u ovoj kategoriji od jedne zvezdice namenjeni su svim posetiocima koji ne očekuju nikakav luksuz, kojima možda jednostavno samo treba mesto gde će prenoćiti. U ovoj kategoriji sve sobe moraju da imaju kupatilo sa tuš kabinom ili kadom. Čišćenje soba u ovim hotelima obavezno je svakog dana, a u sobi mora biti sto sa stolicom i televizorom u boji s daljinskim upravljačem. Recepcija mora da radi minimum 8 sati, ali takođe mora posedovati faks mašinu i telefon koji gosti hotela mogu da koriste. Hoteli sa 1* obavezni su da služe i doručak, pića gostima moraju, naravno ne besplatno, biti dostupna tokom celog dana.
Hoteli ove kategorije uglavnom su smešteni u predgrađu nekog grada, u prečniku od dva-tri kilometra.
Standard ili 2 zvezdice
Hoteli sa 2*, odnosno “Standard” hoteli moraju da imaju sve što i hoteli sa jednom zvezdicom, ali za doručak goste mora da čeka i postavljen švedski sto, a u sobama moraju da imaju svetla za čitanje i ormar za odlaganje stvari. U kupatilu umesto sapuna neophodan je gel za tuširanje, kao i peškiri i nešto od pribora za ličnu higijenu. Na recepciji, pored faks-mašine i telefona, gostima mora biti omogućeno plaćanje kreditnim karticama.
Standard hoteli, se baš kao i hoteli sa jednom zvezdicom, nalaze uglavnom na dva-tri kilometra udaljenosti od centra nekog grada, što ne mora predstavljati minus, već priliku za lepu i relaksirajuću šetnju do centra i nazad.
Poslednjih decenija pojavili su se i hoteli sa 6 i 7 zvezdica, ali uprkos najvišim standardima koje poseduju, zvanično ipak imaju “samo” pet zvezdica
Comfort ili 3 zvezdice
Kod ovih hotela, koji naravno moraju da poseduju sve kao i hoteli sa 1* ili 2*, pravila se malo pooštravaju. Recepcija mora da bude otvorena minimum 14 sati dnevno, a dostupna za telefonsku komunikaciju 24 sata. Osoblje zaposleno u hotelima Comfort tipa mora da govori makar jedan strani jezik. Kod recepcije moraju biti smeštene makar tri garniture za sedenje, a hotel mora imati i prostoriju, odnosno mogućnost ostavljanja prtljaga gostiju. Svaka soba mora da ima minibar, telefon, pristup internetu i veliko ogledalo. U kupatilu Vas mora čekati i fen za kosu, Hotel s 3* mora da bude u mogućnosti da u svakom trenutku gostu obezbedi dodatni jastuk i pokrivač.
Već sa tri zvezdice, hoteli širom sveta uglavnom se nalaze u prometnom delu grada ili u poslovnim zonama. U sklopu hotela nalazi se restoran, parking, fitnes centar, neretko i bazen.
First class ili 4 zvezdice
Recepcija u “First class” hotelima mora da radi 18 sati, a putem telefona da bude dostupna 24 sata. U foajeu uz tri garniture za sedenje mora se nalaziti i prostor u kojem gosti mogu popiti piće. Ovi hoteli gostima moraju da pruže mogućnost doručka u sobi i dostavu hrane u sobu – “room service”, a minibar uvek mora da bude pun. Osim kreveta, stola sa stolicom i ormara, soba u hotelu s 4* mora da ima fotelju ili kauč, plus još jedan mali stočić. Bade mantil i papuče su obavezni deo inventara, kupatilo postaje luksuznije, s kapom za tuširanje, kozmetičkim ogledalom i raznim proizvodima za ličnu higijenu, poput štapića za uši. Hoteli s 4* moraju da imaju restoran A la carte, koji radi sedam dana nedeljno.
Hoteli sa 4* smešteni su u blizini drugih hotela iste kategorije. Osim što su dobro opremljene, sobe u ovim hotelima, su odlično i osvetljene. Gostima su na usluzi fitnes centar i bazeni, a na raspolaganju im je i usluga parkiranja.
U Dubaiju otvoren Burj Al Arab, prvi hotel na svetu koji je dobio 7 zvezdica za kvalitet usluge
Luxury ili 5 zvezdica
U “Luxury” hotelima, koji se ponose sa svojih 5*, recepcija mora da bude otvorena 24 sata dnevno, a svim gostima na raspolaganju je obavezan vratar ili osoba zadužena za parkiranje vozila. U ovim hotelima Vam osoblje mora odneti prtljag do sobe u kojoj ste smešteni, a da Vam to ne naplati (ali nemojte biti škrti, dajte im napojnicu za ljubaznost i trud).
Lobi mora da bude prostran, s prostorom za sedenje i barom. Svakog gosta prilikom dolaska u sobu treba da dočeka sveže cveće ili neki drugi poklon dobrodošlice. U sobama mora da se nalazi sef za odlaganje dragocenosti koje gosti imaju, kao i dostupan superbrzi internet. Hotel mora da ima servis za peglanje, koji vam odeću mora vratiti u roku od sata. A kao gostu na raspolaganju Vam mora biti tajna anketa o zadovoljstvu boravkom u ovom hotelu.
Hoteli sa 5* se najčešće nalaze u samom centru nekog grada. Ovakvi objekti pružaju vrhunsku uslugu i ispunjavaju očekivanja čak i najzahtevnijih gostiju.
Nezvanična kategorija – “Super Luxury” 7 zvezdica
Verovatno ste čuli (a možda i posetili neki od njih) da u svetu postoje hoteli koji imaju više od pet zvezdica i pomislili kako sigurno pružaju nivo usluge kakav retko koji hotel ima. Delimično ste u pravu, jer ti hoteli zaista ispunjavaju očekivanja i najzahtevnijih putnika i predstavljaju najluksuznije hotele.
Ipak, i oni poseduju “samo” pet zvezdica. Oznaka od 7* je zapravo marketinški trik kojim se privlači veliki broj gostiju.
Čuveni hotel “Burj Al Arab 7*” u Dubaiju, predstavlja jedan od najluksuznijih hotela na svetu i verovatno zaslužuje svih sedam zvezdica, ali prema zvaničnoj kategorizaciji ima zapravo pet. Ovaj hotel je prvi hotel na svetu koji je “odlikovan” sa sedam zvezdica, a otvoren je 1998. godine. U njemu, na primer, svaka soba ima svog batlera, ali to je samo jedna od bezbroj luksuznih stvari po kojoj se on izdvaja.
Naime, nigde ne postoji pisano pravilo da takva kategorizacija i službeno postoji, niti telo za sertifikaciju koje daje takvu kategoriju, ali zbog luksuza kojima pojedini hoteli raspolažu, tipa dizajnerskog nameštaja, elitnih pića, batlera za svaku sobu i ostalih zadovoljstva za bogataše, takvi hoteli su ipak poneli epitet hotela sa 7*.
Još neki primeri hotela sa više od 5 zvezdica su hotel “Palazzo Versace” u Australiji sa šest zvezdica ili “TownHouse Galleria” u Milanu, sa 7 zvezdica.
Postupak kategorizacije
Hotelska i druga smeštajna preduzeća se kategorizuju prema “Evropskom hotelskom standardu” (EuHS), a postupak za kategorizaciju hotelskih i drugih smeštajnih preduzeća je sledeći:
1. Centrala za kategorizaciju hotela
Svi zahtevi za kategorizaciju se podnose Centrali za kategorizaciju hotela, koja odlučuje o tome koja će komisija iz zemlje podnosioca zahteva biti zadužena za razgledanje preduzeća koje je podnelo zahtev, ocenjivanje i bodovanje upitnika. Konačnu kategorizaciju vrši Centrala na predlog zadužene domaće komisije.
2. Kategorizacija
Zahtev i razmatranje za uvrštavanje u željenu kategoriju Vlasnik objekta traži od Centrale ili od predstavništva Evropske privredne komore EEIG u zemlji podnosioca zahteva. Na osnovu standarda, podataka vlasnika lokala i razgledanja objekta domaća komisija sačinjava predlog. Centrala za kategorizacije hotela uvrštava preduzeće najkasnije u roku od tri meseca posle podnošenja zahteva u odgovarajuću kategoriju.
3. Razmatranje prigovora
Vlasnik preduzeća može u roku od četiri nedelje posle dostavljanja odluke preporučenim pismom da uloži prigovor Centrali protiv uvrštavanja ili neuvrštavanja, uz navođenje razloga i konkretnog zahteva.
4. Viša kategorizacija na osnovu posebnih usluga
Hotelska i druga smeštajna preduzeća koja svojim gostima nude usluge i udobnosti koje u znatnoj meri prevazilaze kriterijume za kvalifikaciju u kategoriju sa 5 zvezdica mogu u amblem sa zvezdicama da dobiju dodatak „luksuz“ (de luxe). Preduzeća koja se nalaze između dve kategorije u principu se uvrštavaju u nižu kategoriju. Na osnovu posebnih dodatnih usluga (kao što su blatna kupka, more, velnes centar…) može se izvršiti viša kategorizacija
Kategorizacija apartmanskih smeštaja
Ne dobijaju samo hoteli zvezdice kao obeležje kvaliteta, koji gosti mogu očekivati kada se prijavljuju da negde borave. Privatni smeštaj, kao i hotelski, može biti različitog kvaliteta, obima i opremljenosti, te poslednjih godina sve više parira renomiranim hotelima. Usluge koje privatni smeštaj pruža gostima idealne su za kratkoročna zadržavanja u gradu i znatno jeftinije od hotelske sobe, a može se reći istog, neretko i boljeg kvaliteta.
Pod apartmanom podrazumevamo smeštaj sa prostorijom za boravak, jednom ili više prostorija za spavanje, kuhinjom ili čajnom kuhinjom, prostorijom ili delom prostorije za ručavanje i kupatilom.
Poput kategorizacije hotela, obavezna je i kategorizacija apartmanskog smeštaja. Ocenjivanje apartmana zavisi od broja dobijenih poena, prilikom ocenjivanja sledećih stavki:
- Spoljni izgled objekta u kome se apartman nalazi i hortikulturno uređenje
- Posedovanje parkinga i garaže
- Prilagođenost ulaza u objekat – posebno za osobe sa hendikepom
- Način na koji se vrši prijem gostiju
- Opremanje stana na dan
- Kvalitet opreme i uređenja.
Druge usluge i dodatne pogodnosti, kao što su iznajmljivanje bicikla, doručak, transfer od aerodroma do apartmana, sef, dečiji krevetac, boravak kućnih ljubimaca…